Maszt jest bardzo ważną częścią każdego wózka widłowego. Jest swego rodzaju połączeniem między ładunkiem a pojazdem. Istnieje wiele różnych konstrukcji masztów, które należy dostosować do potrzeb uwarunkowanych przez właściwości przenoszonego ładunku. W zasadzie maszt można przechylać do przodu i do tyłu pod odpowiednim kątem na prawie wszystkich wózkach widłowych, zarówno dla bezpieczeństwa ładunku, jak i samego operatora.
Czym jest maszt w wózku widłowym?
Maszt podnoszący, jak sama nazwa wskazuje, podnosi ładunek za pomocą odpowiedniego napędu – gazu, silnika lub za pomocą ludzkich mięśni (w ręcznych wózkach widłowych). Jak to działa? Łańcuch podnoszący jest przesuwany przez cylinder podnoszący po krążku, dzięki czemu widły przymocowane do łańcucha są podnoszone lub opuszczane.
Trzy rodzaje masztów w wózkach widłowych
Wózki widłowe mogą posiadać trzy rodzaje masztów, a mianowicie: maszty pojedyncze, podwójne oraz potrójne. Poniżej prezentujemy krótki opis każdego z nich.
- Maszt pojedynczy (simplex). Przybiera postać ramy przymocowanej do wózka widłowego, na której zamontowany jest wózek podnośnikowy. Wózek, na którym podnoszony jest ładunek, można zwykle podnieść do wysokości masztu. Maszty te mogą podnosić ładunki na wysokość nieprzekraczającą 2 metrów.
- Maszt podwójny (duplex). Tego typu maszt podnoszący działa na zasadzie teleskopu, ponieważ jeden maszt wysuwa się z drugiego. Maszt podwójny składa się z masztu wewnętrznego oraz zewnętrznego. Maszt zewnętrzny jest przytwierdzony do wózka widłowego, a maszt wewnętrzny można wysunąć z masztu zewnętrznego. Wózek podnoszący jest zamontowany w wewnętrznym maszcie wózka widłowego, dzięki czemu można go podnieść na wysokość nawet do 6 metrów.
- Maszt potrójny (triplex). W tego typu maszcie, jak sama nazwa wskazuje, są aż trzy maszty. Sama konstrukcja jest podobna do masztu podwójnego, z tym, że w tym przypadku trzy maszty zamiast dwóch są zamontowane jeden w drugim. Dzięki masztowi potrójnemu można osiągnąć wysokość podnoszenia ładunków nawet ponad 6 metrów.
Podsumowując, maszty w wózkach widłowych różnią się między sobą pod względem nie tyle budowy, co funkcjonalnością. Dzięki specjalnym metodom konstrukcyjnym, właśnie dzięki różnym typom masztów, można uzyskać różne wysokości podnoszonych i przewożonych ładunków. W zależności od zadania, dostępnej przestrzeni i maksymalnej wysokości roboczej, jaką należy osiągnąć, korzystne może być zakupienie wózka widłowego z masztem pojedynczym, podwójnym lub potrójnym. Wybór należy do kupującego.